Egy orsó a csúcson: Ryobi Zauber CR
Megjelent: 2015. április 01. | Forrás: Halmos Mihály

A régi szériás Zauber, majd később a Zauber CF megszületése után aligha lehetett elképzelni, hogy a Ryobi csúcsmodelljének fantasztikus tulajdonságait még tovább lehet fokozni. A Ryobi Zauber CR fejlesztésében résztvevő mérnökök bebizonyították, hogy a modern anyagok felhasználásával egy tökéletesnek gondolt konstrukció még tökéletesebb lehet.

A Zauber CR megalkotásával a valaha létező legkönnyebb Zauber született meg, egy olyan légiesen könnyű futással, amilyenről eddig álmodni sem mertünk.


2015 a Zauber CR éve lesz! Ezt érdemes lesz megjegyeznünk

Az 8+1 csapágyas, mindössze 273 gramm tömegű orsó cseppet sem hivalkodó fekete-ezüst külseje letisztult képet mutat, tökéletes átgondoltságot, kiforrottságot sugároz. Visszafogott, mégis annyira elegáns, hogy jól esik rajta pihentetni a szemet. Első tapintásra a jól megszokott Zauber-érzés keríti hatalmába az embert, az orsótest fémes keménységéről visszaérkező impulzusok megtéveszthetetlenek.


A megszokott arany-ezüst köntösbe öltöztetett doboz a leglényegesebb
új információt hirdeti: az NCRT rotor jövetelét


A Zauberek határozottan tudják azt, amit más, akár többszörös árú orsók sem mindig


Zauber CR Match, elérhető luxus, álomkivitelben

Szembetűnő változtatást a hajtókaron is találunk. A mérnöki precízséggel kidolgozott, hosszát és alakját tekintve alaposan megtervezett CNC hajtókar az elvékonyításnak köszönhetően nemcsak karcsúbb, de könnyebb is lett.


Grammokban mérhető a kikönnyítés eredménye,
a hajtókar tömege 32 grammra csökkent


Ergonómiai szempontból csillagos ötöst érdemel az új hajtókargomb

A CR másik újdonsága a karbon lamellás fékrendszer. A Zauberek mindig is messze földön híresek voltak a fékszerkezetükről, a mostani fejlesztés eredménye főként a nagy terheléssel és hőkeletkezéssel járó fárasztásoknál fog megmutatkozni.


A dobon olvasható az újonnan beépített rendszerről árulkodó felirat


A por és a víz bejutását akadályozza meg a gumitömítéssel ellátott féksapka.
Mellette a speciális fémötvözetből készült persely, mely a féklamellákat fogja össze


Vastagon zsírozott lamellák, melyek sokáig nem igényelnek karbantartást

A Zauber CR dobját kézbe véve azonnal érezhetjük azt a változást, ami súlyos grammokban mérhető. Fala sokkal vékonyabb lett, ezáltal 22 grammnyi súlyfölöslegtől szabadították meg az amúgy 72 grammot nyomó dobot. A dob különleges kialakítású peremet kapott a még hosszabb dobások elérése érdekében. Átmérője nem változott (50,5 mm), ha szerkezetileg más is, de méretében teljesen arányos a régebbi dobokkal, így az orsó azokkal is tökéletesen használható.


A nagyon lényes változtatásokon átesett dob

Ha az orsótest fémes keménységéről pozitív lesz a véleményünk, akkor a rotor masszívságától tátva fog maradni a szánk. Az NCRT anyag, vagyis az új karbon ötvözet ezt tudja, a fémekhez hasonló erős felépítés pille könnyedséggel párosul.


Az új konstrukció lehetővé tette, hogy az NCRT rotor mindössze
55 gr tömeggel rendelkezzen


Lényeges változtatások a rotoron található kikönnyítések


Rendkívül masszív, hosszú életű, a fonott zsinór használatát tökéletesen biztosító
felkapókar-szerkezet és csapágyazott zsinórvezető görgő

Az orsótest, az orsótalp kialakítása nem változott, a tűgörgős visszaforgás-gátló szerkezetében sem látni újításra utaló nyomot. A csigatengelyes (wormshaft) dobemelő szerkezet, és a lassított dobemelés mintaszerű zsinórfektetést biztosít, s mindez bámulatos finomságú futással párosul.


Elnyújtott, sarkosan végződő talprész, mely a csigás rendszerről árulkodik


A lecsupaszított ház, melyben a Zauber lelke lapul


A Zauber CR tengelyének átmérője 4,5 mm, tehát elődjéhez képest nem változott,
sem méretében, sem anyagában


Természetesen a tányérkerék mindkét oldala csapágyazott


A híres Zauber gépház, ahol minden egyes elem zökkenőmentesen teszi a dolgát egy életen át

A Zauber CR még simább, légies könnyedségű futása egyértelműen az új rotor kedvező tulajdonságainak, és valamennyire a könnyített dobnak és hajtókarnak köszönhető. Megnyugtató, hogy napjainkban, amikor már minden a fonott zsinór használata mellett szól, a Ryobi fejlesztői is fontosnak tartottak egy ilyen mérföldkőnek számító konstrukció létrehozását. S, hogy mennyire komolyan gondolták mindezt, azt a Ryobi Slam pergető orsókban gyúrták össze, melyek megalkotásával véleményem szerint új értelmet nyert a könnyűpergetés. De erről, majd a következő cikkünkben…

Forrás: Halmos Mihály