A régi szériás Zauber, majd később a Zauber CF megszületése után aligha lehetett elképzelni, hogy a Ryobi csúcsmodelljének fantasztikus tulajdonságait még tovább lehet fokozni. A Ryobi Zauber CR fejlesztésében résztvevő mérnökök bebizonyították, hogy a modern anyagok felhasználásával egy tökéletesnek gondolt konstrukció még tökéletesebb lehet.
A Zauber CR megalkotásával a valaha létező legkönnyebb Zauber született meg, egy olyan légiesen könnyű futással, amilyenről eddig álmodni sem mertünk.
![]() 2015 a Zauber CR éve lesz! Ezt érdemes lesz megjegyeznünk |
Az 8+1 csapágyas, mindössze 273 gramm tömegű orsó cseppet sem hivalkodó fekete-ezüst külseje letisztult képet mutat, tökéletes átgondoltságot, kiforrottságot sugároz. Visszafogott, mégis annyira elegáns, hogy jól esik rajta pihentetni a szemet. Első tapintásra a jól megszokott Zauber-érzés keríti hatalmába az embert, az orsótest fémes keménységéről visszaérkező impulzusok megtéveszthetetlenek.
![]() A megszokott arany-ezüst köntösbe öltöztetett doboz a leglényegesebb új információt hirdeti: az NCRT rotor jövetelét |
![]() A Zauberek határozottan tudják azt, amit más, akár többszörös árú orsók sem mindig |
![]() Zauber CR Match, elérhető luxus, álomkivitelben |
Szembetűnő változtatást a hajtókaron is találunk. A mérnöki precízséggel kidolgozott, hosszát és alakját tekintve alaposan megtervezett CNC hajtókar az elvékonyításnak köszönhetően nemcsak karcsúbb, de könnyebb is lett.
![]() Grammokban mérhető a kikönnyítés eredménye, a hajtókar tömege 32 grammra csökkent |
![]() Ergonómiai szempontból csillagos ötöst érdemel az új hajtókargomb |
A CR másik újdonsága a karbon lamellás fékrendszer. A Zauberek mindig is messze földön híresek voltak a fékszerkezetükről, a mostani fejlesztés eredménye főként a nagy terheléssel és hőkeletkezéssel járó fárasztásoknál fog megmutatkozni.
![]() A dobon olvasható az újonnan beépített rendszerről árulkodó felirat |
![]() A por és a víz bejutását akadályozza meg a gumitömítéssel ellátott féksapka. Mellette a speciális fémötvözetből készült persely, mely a féklamellákat fogja össze |
![]() Vastagon zsírozott lamellák, melyek sokáig nem igényelnek karbantartást |
A Zauber CR dobját kézbe véve azonnal érezhetjük azt a változást, ami súlyos grammokban mérhető. Fala sokkal vékonyabb lett, ezáltal 22 grammnyi súlyfölöslegtől szabadították meg az amúgy 72 grammot nyomó dobot. A dob különleges kialakítású peremet kapott a még hosszabb dobások elérése érdekében. Átmérője nem változott (50,5 mm), ha szerkezetileg más is, de méretében teljesen arányos a régebbi dobokkal, így az orsó azokkal is tökéletesen használható.
![]() A nagyon lényes változtatásokon átesett dob |
Ha az orsótest fémes keménységéről pozitív lesz a véleményünk, akkor a rotor masszívságától tátva fog maradni a szánk. Az NCRT anyag, vagyis az új karbon ötvözet ezt tudja, a fémekhez hasonló erős felépítés pille könnyedséggel párosul.
![]() Az új konstrukció lehetővé tette, hogy az NCRT rotor mindössze 55 gr tömeggel rendelkezzen |
![]() Lényeges változtatások a rotoron található kikönnyítések |
![]() Rendkívül masszív, hosszú életű, a fonott zsinór használatát tökéletesen biztosító felkapókar-szerkezet és csapágyazott zsinórvezető görgő |
Az orsótest, az orsótalp kialakítása nem változott, a tűgörgős visszaforgás-gátló szerkezetében sem látni újításra utaló nyomot. A csigatengelyes (wormshaft) dobemelő szerkezet, és a lassított dobemelés mintaszerű zsinórfektetést biztosít, s mindez bámulatos finomságú futással párosul.
![]() Elnyújtott, sarkosan végződő talprész, mely a csigás rendszerről árulkodik |
![]() A lecsupaszított ház, melyben a Zauber lelke lapul |
![]() A Zauber CR tengelyének átmérője 4,5 mm, tehát elődjéhez képest nem változott, sem méretében, sem anyagában |
![]() Természetesen a tányérkerék mindkét oldala csapágyazott |
![]() A híres Zauber gépház, ahol minden egyes elem zökkenőmentesen teszi a dolgát egy életen át |
A Zauber CR még simább, légies könnyedségű futása egyértelműen az új rotor kedvező tulajdonságainak, és valamennyire a könnyített dobnak és hajtókarnak köszönhető. Megnyugtató, hogy napjainkban, amikor már minden a fonott zsinór használata mellett szól, a Ryobi fejlesztői is fontosnak tartottak egy ilyen mérföldkőnek számító konstrukció létrehozását. S, hogy mennyire komolyan gondolták mindezt, azt a Ryobi Slam pergető orsókban gyúrták össze, melyek megalkotásával véleményem szerint új értelmet nyert a könnyűpergetés. De erről, majd a következő cikkünkben…
Forrás: Halmos Mihály