Waftermánia
Megjelent: 2021. április 21. | Forrás: Szabó Bence

Manapság, amennyiben a method feeder technika van terítéken, az egyik legtöbbet emlegetett kifejezés a „wafter”. Mind a nyomtatott, mind pedig az online felületeken egyre-másra kerülnek elő a legkülönfélébb wafterek, amelyek manapság kétségkívül a legmeghatározóbb kategóriát jelentik a horogcsalik között. Sikerük hátterében megannyi apró, de annál fontosabb elem áll, még úgy is, hogy horog nélküli működésük nem sokban tér el a klasszikus lebegő, azaz pop-up csalikétól, ugyanis ezek is fennmaradnak a vízfelszínen. Vagy mégsem? Mitől wafter a wafter? Úgy érzem, itt az ideje, hogy alaposan utána járjunk a témának, hiszen a „módszerrel” még csak most ismerkedők számára kérdéses, hogy miért ennyire népszerűek és fogósak a wafter csalik! Emellett pedig célom bemutatni két olyan, természetesen wafter csalicsaládot, amely 2021-ben sokak kedvence lehet! Lássuk hát!

Az elején mindenképpen érdemes leszögezni, hogy én életemben először a pontyhorgászoktól hallottam a „wafter” kifejezést, mégpedig egy süllyedő, ugyanakkor kikönnyített horogcsalit jellemezve ezzel a szóval. Némi utánajárást követően a szakirodalomban is azt találtam, hogy a bojlis sporttársak azok, akik elsőként fantáziát láttak a csalik könnyítésében, hiszen magától értetődő, hogy egy kisebb fajsúlyú bojlit a pontyok sokkal óvatosabban táplálkozva is magukévá tudnak tenni, mint egy normál, süllyedő golyót.

A pontyhorgászok a bojli kikönnyítéséhez még manapság is elsősorban parafa őrleményt használnak, melyből meghatározott mennyiséget adagolva a tésztához el tudják érni, hogy az így készített kikönnyített, wafter jellegű csalijuk lassabban érjen a fenékre vízbe dobva, mint a normál, parafaőrlemény nélkül gyúrt, elsősorban etetésre szánt társaik. Tehát a pontyhorgászatban a wafter a kikönnyített, de süllyedő csalit jelenti. Mivel néhány évvel ezelőtt én is bőszen gyártottam a különféle minibojlikat itthon, édesanyám nem éppen nagy örömére, természetesen kipróbáltam ezt a módszert is és én parafával készítettem lebegő, de főzött csalikat. Ezek mellett azonban az már meghaladta a képességeimet, hogy lebegő, mindeközben pedig oldódó csalikat is készítsek, így az ilyen tulajdonságokkal rendelkező pelletekkel való horgászat sokáig csak álom maradt.

A termékfejlesztés középpontjában évek óta a különféle wafter csalik állnak.

Az elmúlt 5 évben azonban ez az álmom szerencsére valóra vált, hiszen gőzerővel dolgoz(t)unk a lebegő - helyesbítek, a mi értelmezésünkben wafter - és oldódó csalik megalkotásán, tökéletesítésén, így évről-évre közelebb kerülünk az ebből a szempontból szerintünk tökéletes csalik létrehozásához. A folyamaton Benzár Zsolt vezetésével egy komplett csapat dolgozik, így a kollektív energiabefektetés meglehetősen nagy! 2021-re talán minden eddiginél komolyabbat léptünk előre csalipalettánkat tekintve, ugyanis olyan wafterekkel bővült a kínálat, amelyekkel a method feeder horgászat tulajdonképpen minden irányzata tökéletesen lefedhető.

Egyértelműen az a tapasztalat, hogy az így működő csalik a legfogósabbak!

Kanyarodjunk vissza azonban a kiindulási témához, mely szerint miért pont a wafter jellegű csalik azok, amelyek a termékfejlesztés fő irányát jelentik? Mitől ítéljük ezeket a legfogósabbnak? Nos, a válasz elsősorban a Zsolt által készített mérhetetlenül sok víz alatti felvételen alapul az elmúlt évek versenytapasztalatai mellett, amelyek egyértelműen arról tanúskodtak, hogy azokat a csalikat szippantják fel a legkönnyebben a pontyok, persze néhány extrém szituációtól eltekintve, amelyek a fenék közvetlen közelében billegve, a horgot kritikusan kikönnyítve, de meg nem emelve várják őket. Ezek pedig a mi olvasatunkban a wafter csalik. Igen, a mi olvasatunkban, ugyanis vannak olyan márkák, amelyeknél mást jelent a wafter, de ezekkel nem az én tisztem foglalkozni.

Nem véletlen, hogy évről évre igyekszünk tökéletesíteni waftereinket, próbáljuk őket még fogósabbá és a halak számára vonzóbba tenni. A 2021-ben megjelent csalijaink közül a Pro Corn Waftersekkel kapcsolatban már egy komplett írás erejéig foglalkoztam, melyet a weben bárki elolvashat, most pedig arra a két wafterre szeretném a hangsúlyt helyezni, amelyek részben hasonlítanak egymáshoz, azonban mégis van közöttük néhány markáns különbség.

A Pro Corn Waftersekkel korábban már foglalkoztam, így most nem ők állnak majd a középpontban, holott ezek is nagyon fogós, szelektív wafterek!

A szóban forgó csalik egyaránt apró méretű, erősen aromázott és oldódó wafterek, amelyek elsősorban a pörgősebb, mozgalmasabb horgászatokat kedvelő sporttársak számára készültek. Ennek méretük mellett oldódó, rendkívül attraktív mivoltuk az oka, hiszen a csalik folyamatosan nyomják ki magukból az aromát, így az etetésünkön bóklászó halfajok számára, azok méretétől függetlenül, egyaránt vonzók. Nem véletlenül használjuk és ajánljuk ezeket a versenyhorgászoknak is, hiszen versenyszituációban egyértelműen az a tapasztalat, hogy a pici, attraktív wafterek a nyerők.

Bemutatkoznak a Bicolor Smoke Wafter Dumbellek és a Concourse Waftersek!

Bicolor csalijaink két méretben is elkészültek, hiszen van belőlük 10*8-as és 12*8-as egyaránt.

Az említett csalik közül a Bicolor Smoke Wafter Dumbellek azok, amelyek, bár aprók, mégis a két termékcsalád közül a nagyobb méreteket testesítik meg, ugyanis ezek 10*8 és 12*8 mm-es méretben kerültek kereskedelmi forgalomba. Nem meglepő, hogy elsősorban 7, illetve 10 mm-es csalitüskén felkínálva lehet őket eredményesen használni egy olyan horog alatt, amelyik méretével összhangban van a csalival. Ez a kisebb típus esetében 10-es vagy 12-es, a nagyobb esetében pedig 8-as vagy 10-es lehet. Oldódó mivoltuk mellett külön említést érdemel, hogy kétszínű anyaguk vérzik is, így az aromakibocsátás folyamatos e csalik esetében. Jól látható tehát, hogy tényleg nagyon-nagyon attraktívak! Vérző tulajdonságuknak egyébként szinte minden körülmények között komoly létjogosultsága lehet, ugyanis a vizuális inger mellett a folyamatosan kiáramló aroma távcsali hatással is bír.

Csalitüskén felkínálva gyors és egyszerű velük a csalizás!

Amellett, hogy oldódnak, felszínük folyamatosan vérzik is, így az aromakibocsátás nagyon intenzív.

Ezeket a csalikat én azért kedvelem különösen, mert szinte bármelyik általam gyakran látogatott horgászvízen, legyen az vadvíz vagy intenzíven telepített tó, megállják a helyüket. Nem kell hozzájuk nagyon pici horog, ugyanakkor nem is kell feltétlen nézegetni minden csalizás előtt, hogy hogyan állnak a mederfenéken, hiszen felhajtóerejük a fentebb említett horogméretekhez teljesen ideális. Sőt, amennyiben nagyhalas horgászatról van szó és bordás kosárral pecázok, a nagyobb, 12*8 mm-es variáns kifejezetten nagy kedvencem!

A számomra tökéletes method csalik a Concourse Waftersek.

A számomra jelenleg ideális method csaliként definiálható pelletcsalád azonban egyértelműen a Concourse Wafterseké, amelyeknek a tökéletesítésén nagyon-nagyon sokat agyaltunk és dolgoztunk. Kimondott célunk volt ezzel a csalicsaláddal kapcsolatban, hogy a jelenlegi tudásunk szerinti legjobb versenycsalikat hozzuk létre. Hogy ez sikerült-e? Ezt majd azok a horgászok fogják eldönteni, akik éles körülmények között is bevetik őket! Én azonban úgy gondolom, hogy ha a Concourse Waftersek egyikét sem eszi a hal, akkor mással van a baj, nem a csalival. Ez persze bizalmi kérdés is, ami csak idővel alakul ki.

Ezek a legapróbb, 14-es horgokat sem emelik fel.

Arról pedig, hogy hogyan oldódnak, ez a felvétel mindent elmond!

Versenyszerű horgászatra termettek, olyan szituációk megoldására, amelyek pici, de nagyon csábító és attraktív csalikat igényelnek!

Azt azonban ez idáig nem említettem, hogy miért tartom ezeket a csalikat ennyire fogósnak, így most következzen néhány olyan jellemző, amelyeket a fejlesztés során végig szem előtt tartottunk. A felhajtóerő meghatározása tartott talán a legtovább, hiszen kiélezett körülmények között ez az egyik legfontosabb szempont. Olyan csalikat szerettünk volna, amelyek használhatók a legapróbb, akár 14-es méretű horgokkal is, így alkalmasak a leheletfinom method pecára, amennyiben a helyzet úgy kívánja. Továbbá törekedtünk arra, hogy némileg többet tudjanak, mint a már meglévő vérző és oldódó csalijaink, mert, bár ezek a jellemzők mostanra elengedhetetlenek egy jó versenycsali esetében, legalábbis a mi tapasztalatunk szerint biztosan, lehet még a csalogatóhatást tovább fokozni olyan adalékokkal, amelyeket korábban szinte kizárólag etetőanyagok esetében használtunk. Az egyik ilyen az édesítő, melynek köszönhetően a Concourse Waftersek íze nagyon finom, édes lett, a másik pedig az étvágyfokozó, amely a tesztek során kétségkívül bebizonyította, hogy a csalik esetében is kimutatható a hatása! Így egyértelmű volt, hogy nem hiányozhat ez az összetevő a Concourse Waftersekből sem!

Horgászataim legalább 95%-ában wafter jellegű csalikat használok, hiszen ezekkel vagyok a legeredményesebb!

Mind a hobbi, mind pedig a versenyszerű horgászataim során azt tapasztalom, hogy a wafterek szinte verhetetlenek!

Az eredmény rendre egy-egy szép fogás vagy kiemelkedő versenyeredmény formájában testesül meg.

Pedig milyen vékonyan akadt! Na, ezért kell a pici, attraktív wafter csali! Főleg koratavasszal!

Összefoglalva, csak annyit mondhatok, hogy ezek a wafterek nagyon sok év munkáját testesítik meg, hiszen egyre több horgász egyre több tapasztalata áll mögöttük. Ezek a több országban gyűjtött tapasztalatok és megfigyelések pedig Benzár Zsolt kreativitásával karöltve feljogosítanak minket arra, hogy nyugodt szívvel javasoljuk kipróbálásra új csalijainkat bárkinek, aki szeretne sok és adott esetben nagy halat fogni, hiszen mi tudjuk, hogy a siker biztosan nem ezeken fog múlni! Sőt!