Téli orsókarbantartás 2. rész – Banax Helicon 5600 NF
Megjelent: 2022. március 19. | Forrás: Kubuk Dániel

Az előző írásomban már bemutattam a karbantartás alatt álló orsómat. Ennek a tisztítását, szerelését fogom most folytatni!

Nyeletőfék tisztítása:


Fektessük az oldalára az orsónkat!

Távolítsuk el a nyeletőféket rögzítő alsó csavart a PH2-es bit segítségével!


Lazítsuk meg a felső, kisebb csavart a PH0-s bit segítségével és óvatosan vegyük le a nyeletőfék karját!

Óvatosan tisztítsuk meg a nyeletőfék tengelyének szennyeződéseit!

PH0 bit segítségével távolítsuk el a nyeletőféket takaró elemet!

Óvatosan vegyük le az állító gombot és az alátét lemezt! Ha látunk rajta szennyeződést bátran takarítsuk meg!

Ezt követően távolítsuk el és takarítsuk meg az itt található fogaskerékre asonlító alkatrészt! Zsírozzuk is meg tisztítás után!

Ezt követően távolítsuk el a rugót az alkatrész alól, melyet szintén megtakaríthatunk, igény szerint óvatosan megzsírozhatunk.

Orsó mechanika tisztítása:

A nyeletőfék kapcsolója és a hajtókar eltávolítása után minden dekli rögzítő csavarhoz hozzáférünk. Távolítsuk el azokat, majd ha már a nyeletőféket takaró ezüstszínű elemet is levettük könnyedén lehúzható a dekli!

A dekli eltávolításának pillanatában hallani fogunk egy pattanó hangot! Ez a hang nem lesz más mint a középen látható kilincskerék. Ez a nyeletőfék átkapcsolásának folyamatában elengedhetetlen alkatrész.

Összeszereléskor egy damillal húzzuk fel az alkatrészt, majd ha visszapanttintottuk a deklit húzzuk ki a damilt és tökéletesen fog működni az orsónk, enélkül a lépés nélkül azonban használhatatlan lesz!


A kiterített orsóban már láthatjuk magát az orsó mozgató mechanikáját! Nyeletőfékes orsó révén egy viszonylag bonyolult mechanikával találjuk szemben magunkat, ám ha jobban szemügyre vesszük láthatjuk miért is választják oly sokan ezt az orsót és mi az amiért hosszú évek után is hű társunk lehet.

Belső kidolgozása masszív, robosztus, fém alkatrészeket, tengelyeket tartalmaz. Ettől jobban ne igazán szükséges szétszerelni az orsót, hiszen ebbe a teljesen zárt házba nem igazán szabadna szennyeződésnek jutnia, tehát ha csak komoly gond nem adódik nem javaslom a dirib-darabra történő szétszerelést!

Ebben az állapotában úgygondolom egy kis sűrített levegővel való kifújás, majd pedig a tengelyek, forgó-mozgó alkatrészek óvatos zsírozása kielégítő karbantartás egy átlagos felhasználás mellett! 

A képen jól látható a kékszínű zsír jelenléte az alkatrészeken. A zsírozást követően nincs más hátra mint előre... A 34. kép aláírásában bemutatott módon visszahelyezni a deklit.

Becsavarni az 5 csavart, visszaszerelni a nyeletőfék részeit, felhelyezni a hajtókart, majd pedig a dobot. Nagyon fontos lépés továbbá az összeszerelést követően az orsó átmozgatása. Tekergessük kicsit, hogy a felvitt zsírt a szerkezet eloszlassa önmagán és behorda az általunk el nem ért helyekre is!

Még egy fontos megjegyzés: Karbantartás során mindig zsír használjunk, soha ne próbálkozzunk olajozással! Az orsó használatának mivoltából adódóan az alacsony fordulatszámnak köszönhetően tökéletes kenést fog biztosítani. Az olaj ezzel ellentétben könnyedén lefolyik a felületről, ami eleinte kellemetlenségként fog jelentkezni mikor mindenünk olajos lesz, aztán pedig a szerkezet kezd szépen lassan kenés nélkül maradni, esetleges víz bekerülésével a házba megindul a korrózió. 

A név amely garanciát jelent a minőségre és a kimagasló Ár-Érték arányra!

Forrás: Kubuk Dániel

BANAX HELICON 5600NF ORSÓ
28 990 Ft
Részletek