Téli orsókarbantartás 1. rész – Banax Helicon 5600 NF
Megjelent: 2022. március 12. | Forrás: Kubuk Dániel

Eljött a tél, éjszakai minuszok, nappali 0 fok körüli hőmérséklet. Tavaink többségén vékony jégpáncél honol, melyek nagyrésze lékhorgászatra még alkalmatlan, egyéb horgászmódszereket azonban ellehetetlenít. Vannak persze olyan horgásztársak akik ilyenkor is a vízparton töltik szabadidejüket, azonban sokan ebben az időszakban nyugovóra helyezik felszereléseiket várva a tavasz első, erősödő napsugarait és a természet éledését. Az egész évben nyújtott folyamatos szolgálat után azonban felszerelésünk is megérdemel némi törődést a téli álom előtt. Főleg ha az a felszerelés olyan darabokból áll mint a méltán híres és sokat bizonyított Banax Helicon orsó! Nem véletlenül vált legendás darabbá a pontyhorgászok körében ez a darab, hiszen végletekig erős, robosztus kialakítása, hatalmas dobkapacitása, elnyűhetetlen mechanikája nem okoz csalódást! Háláljuk meg ezt neki és hogy még tovább kergethessük együtt a halakat pucoljuk meg kissé a tél beállta előtt, illetve zsírozzuk meg, hogy a tavaszt még gördülékenyebben kezdhessük meg!

Az orsó amit minden pontyhorgász jól ismer!

A robbantott ábra nagy segítségünkre lehet!

FONTOS!!! A gyártó álltal vállalt 3 év garancia lejárta után szánjuk rá magunkat az orsó szerkezeti megbontásának, hiszen a garancia vesztést ne kockáztassuk meg! Ezen felül fontos megjegyezni, hogy csak és kizárólag olyan ember kezdjen bele az orsó szétszerelésére, aki érez magában annyi műszaki érzéket, illetve türelmet, hogy a szétszerelt darabot aztán megfelelően össze is tudja szerelni! Szeretnék ehhez a művelethez némi segítséget nyújtani a következő képsorokban, de természetesen minden részletet nem tudok egész pontosan bemutatni képeken keresztül! Előnyt jelent ezen orsó esetében, hogy ez a szerkezet jól átlátható, karbantartható erős szerkezet, mely hírből sem ismeri a silány minőséget és anyaghasználatot!

A szétszerelés legfontosabb kellékei.

Először is néhány apróság amit jó ha magunk mellé készítünk! 

1. Az orsó dobozában található robbantott ábra, mely segíthet a helyes összeszerelésben

2. Cserélhető bitfejes csavarhúzó készlet

3. PH0,PH2 és 1.0x5.5-ös bitfejek

4. Rongy

5. Fehér papírlap

6. Hosszú csavarhúzó vagy bármilyen hosszú és vékony segédeszköz

7. Egy darab damil

8. Igény szerint alkohol tartalmú tisztítószer és fogkefe

9. Orsókban használatos zsír

Ezt követően lássunk hozzá a szétszerelésnek!

Dobfék és zsinór vezető görgő csapágyának tisztítása:

Fordítsuk magunkkal szembe az orsót!

A fék lazításának irányába tekerjük le a dob rögzítőt! Ha szennyeződést látunk a lamellákon, óvatosan tisztítsuk meg egy rongy vagy fülpiszkáló segítségével. Tisztítsuk meg a tengelyt is. Majd pedig egy kevés zsírt juttassunk a felületre valamint a tengelyre.

Ezt követően távolítsuk el a dobot! Vigyázzunk a dob belsejében elképzelhető hogy lesz néhány hézagoló fetapadva, ne veszítsük el ezeket sem! Tisztítsuk meg őket majd óvatosan kenjük le zsírral!

Tisztítsuk meg a tengelyt és óvatosan zsírozzuk meg a tengelyt és a rajta lévő perselyt! Ezt követően egy PH0-s bit-et elővéve óvatosan tekerjük ki a zsinórvezető csavarját! Jól figyeljük meg hogyan vesszük le, ugyanis nem szimmetrikus alkatrészről van szó, így visszahelyezésének iránya sem mindegy!

Kihajtás után a bronz persely eltávolítható!

Érdemes megtakarítani a perselyt is ha szennyeződést látunk rajta!


Óvatosan távolítsuk el a tengelyről a csapágyat és az alátétet! Tisztítsuk meg őket óvatosan, majd némi zírt rájuk is tehetünk, de csak minimális mennyiségben, hiszen a csapágyak zárt csapágyak, így kenőanyag a belsejükben van, azonban a korrózió elkerülése miatt jó szolgálatot tehet némi zsír itt is!

A csapágy tisztítását különös gonddal végezzük!

Felkapókar tisztítása:

A zsinórvezető körgő tisztítása után én azonnal visszaszoktam szerelni azt, így egyszerre csak minimális alkatrészt tartok az asztalon kiszerelve a szerkezetből, elkerülve a későbbi nehézségeket!

A hajtókar leszereléséhez egy 1.0x5.5-ös lapos bitfej az ideális választás!

A műanyag vak-anya lecsavarása után szabaddá válik a tengely rögzítő csavar. Óvatosan tekerjük ki majd távolítsuk el a hajtókar tengelyét és a csavart egyaránt!

A hajrókat a csavar lazítása körben magától elindul kifelé!

A hajtókar eltávolítása után egy PH2-es bit segítségével szereljük le a felcsapókart, melyet két csavar rögzít!

Fontos, hogy az alkatrészeket egy fehér lapon szisztematikusan igyekezzünk elhelyezni az összeszerelés egyszerűsítése miatt!

A felcsapókar egyik oldalán található egy „Z” alakú drót, mely a rugó erejét hivatott átadni a felcsapókarnak! Ezen az oldalon érdemes kicsit tovább szerelgetnünk!


A rugó oldali deklit óvatosan távolítsuk el! FONTOS!! A rugó könnyedén kilőhet ha nem vagyunk körültekintőek!

Az eltávolított rugó után tisztítsuk meg a dekli alatti és feletti részeket!

Tisztítsuk meg a rugót és a tengelyét is. Ezt követően a rugót óvatosan az ujjunkra kent zsírral kenjük be.

A másik oldalon nem szükséges eltávolítani a deklit, hiszen nem található mechanikai alkatrész a dekli alatt! Itt csak tisztítsuk meg a felcsapókar helyét a szennyeződésektől!


Szereljük vissza a dekliket, helyezzük vissza a rugót és a tengelyt eredeti állapotába, majd pedig szereljük fel a felcsapókart!

Fontos, hogy a felcsapókar furatába illesszük bele a rugó erejét továbbító drótot, majd pedig illesszük a helyére a felcsapókart és rögzítsük a belőle kiszerelt csavarokkal! Elősször kezdjük a rugó felőli oldal rögzítésével!

Folytatás a következő részben, tartsatok velem!

Forrás: Kubuk Dániel

BANAX HELICON 5600NF ORSÓ
28 990 Ft
17 990 Ft
Részletek