Tavaszi pontyhorgászat: a türelem pontyot terem
Megjelent: 2021. április 23. | Forrás: Kubuk Dániel

A nagypontyok üldözésében kimondottan fontos a türelem, még nyáron is napok telhetnek el kapásra várva, eredménytelenül, mire aztán megtörik a csend és legnagyobb örömünkre a várva várt bajszos megjelenik zsinórunk másik felén. Természetesen a halnélkül maradás is benne van abban a bizonyos pakliban, főleg ha az ember kora tavasszal indul a nagy pontyok keresésére. Ennek tudatában mi azonban Szabó Bence és Csukovics Dániel barátaimmal ellátogattunk a Leveleki víztározó partjára, egy március elején esedékes 2 napos túrára.

A felkelő nap sugarai által megvilágított Leveleki látkép.

A 210 hektáros víz rengeteg lehetőséget rejt magában, változatos és izgalmas mederviszonyaival, természeti adottságaival és természetesen a tógazda és halőrök munkáját dícsérő, párját ritkító hal állományával! Nem is férhet kétség hozzá, hogyha valaki egy gyönyörű tavon szeretne eltölteni egy izgalmakkal teli túrát, akkor az uticél Levelek. Mind harcsái, mind süllői, pontyai és amúrjai remek horgász fogást kínálnak számunkra. Azonban a kora tavasz és az éjszakai fagyok itt is megtették hatásukat és jópár órát töltöttünk el a halak kedvét keresve, mire sikerült léprecsalni őket.

Mindhárman más és más módszert választottunk a halfogásra, a srácok feeder technikával kezdtek halat keresni a hatalmas tározó mély vízében. Bence a távoli, pontos dobásokkal kereste a pontyokat, Dani barátom a partközeli kereső horgászatot részesítette előnyben, én pedig igyekeztem az előttünk elterülő Bágel gödör törését meghorgászni bojlival, valamint az újdonságként ható Pro Corn Wafter-ekkel, melyhez nagy segítségemre volt a Carp Expert Speedy etetőhajó.

Hatalmas, robosztus testével akár 5 kg etetésre szánt mixet képes egyszerre szállítani.

Természetesen a hajóba tölteni is kell valamit, így a botok összekészítése után neki is láttam az egyik kedvenc keverékem elkészítéséhez. Hiába a hideg víz, egy ekkora tavon szükség van etetésre, mely az erre járó hal csapatokat megtartja a meghorgászott területen. Mivel az itteni halak ilyenkor még nincsenek kitéve horgásznyomásnak és ezáltal valószínűleg nem áll rendelkezésükre olyan mennyiségű és minőségű táplálék amivel a horgászok szolgálnak nekik egész évben, így a gondosan elkészített alapozó etetésben láttam a halfogás lehetőségét!

Volt itt minden mi hal szájnak ingere!

A keverék alapjául egy fél zacskó 2 mm-es halas pelletekből álló Commercial pellet mix szolgált, valamint némi Tintahal ízesítésű Turbo bojli felezett, illetve tört állapotban. Ezeket kevertem be Squid Octopus Benzár Mix Attractorral és némi tó vízzel, hogy minél előbb magukba szívják ezt a fűszeres, halas aromát, melynek sok csodaszép pontyon köszönhettem az utóbbi időszakban!

Néhány perc várakozás után, mikor a pellet szemek és a tört bojli darabok is magukba szívták kellőképpen az aromát, az egészhez öntöttem fél zacskó kendert és körül belül 1,5 kg kukoricát! Ezt követően néhány szem egész bojlit is kevertem a keverékhez. Ezzel készítettem el első körben az alapozó etetést, ezt követően azonban már csak egész szem bojlikkal etettem és a magokat, valamint a pelletet elhagytam!

Az rakomány készen áll a szállításra.

Szerelékek tekintetében az egyik felszerelésemen a Bágel gödörben található iszapos réteg miatt egy in-line flat kialakítású Go Green nehezéket választottam, a másikra pedig egy ólom klipsz szárát elvágva elhagyós módszerrel egy forgóval ellátott flat nehezéket szereltem.

A Go-Green egy teljesen természetbarát ólom mentes nehezék.

Az in-line szerelék horgára az etetővödörből kiválasztott egész szem aromásított Squid bojli került, mely 20 mm-es méretben Blow Back rig-en felkínálva! A másik szerelékemre a világszinten is újdonságként piacra kerülő Pro Corn Wafter került, mely 16 mm-es kukorica formájú, kukorica alapanyagból készült kritikusan kiegyensúlyozott csali, mely különböző aromákkal és színekkel érhető el. Én többnyire a színekre esküszöm, és megvannak a magam kedvenc csali színei, melyek nem mások mint a piros, narancssárga és citromsárga. Ezért tehát ezek közül a csalik közül is a Mangó-vajsav, mely erőteljes narancssárga színnel rendelkezik és a Sweetcorn, mely kukorica sárga színű!

A pontyok kíváncsiságát kihasználva egy formabontó csalétek mindíg eredménnyel kecsegtet.

Felcsalizást követően elindultam tehát a „Fekete Gyönggyel” megkeresni a Bágel gödör felém eső törését! A Speedy etetőhajón külön a szerelék bejuttatására alkalmatos rögzítő pontokat találunk, melyek az etetésre szánt magok kiöntésétől teljesen elkülöníthetően oldhatók ki, így lehetőségünk adodik az etetésünk elé, mögé vagy mellé horgászni! Ez úgygondolom egyedi és igen praktikus fejlesztés!

Tőlem 180-190 m között találtam meg azt a bizonyos törést, ahol a mélység 3 m-ről egészen 3,7 m-re nőtt. Itt helyeztem el egyik horgomat a másikat pedig némileg beljebb a gödör közepe felé!

Behordást követően hosszas várakozás kezdődött. Ezalatt volt időnk egyeztetni terveinket, ugyanis a srácoknak is megkellett küzdeni az eredményért. Közülünk elsőképp persze nem meglepő módon Bencének sikerült a halakat megtalálnia és közülük jópárat matracra fektetnie!

Számomra első nap sajnos nem volt eredményes, azonban a második napon megtört a jég!

A helyiek elmondása szerint 10 fok alatt nem könnyű megfogni a testesebb halakat, azonban türelmünk meghálálta önmagát és egy számomra kellemes hang ütötte meg a fülemet! A Tevere kapásjelző rádiós vevőegységének csipogása volt az! A bothoz érve, arra ráemelve kellemes érzés fogott el, ugyanis a korai időponthoz mérten jó hal küzdött a horgon. A távolságból adódóan kellett pár perc mire elősször megpillantottuk egymást, ez a pillanat azonban kárpótolt a kapástalanul eltöltött órákért! Gyönyörű tükörponty úszott el a stég előtt, szájában a narancssárga kukoricával.

A kíváncsiság újfent győzött a rutinos ponty fölött!

Szákolást követően méginkább örültem, ugyanis nem hittem volna, hogy ilyen kora tavaszi időben egy ilyen gyönyörű 7 kg fölötti tükörpontyot sikerül zsákmányolnom egy ekkora tóból!

Gyönyörű hal, melynek fárasztása élmény volt a Neo Long Cast pálcával!

Természetesen fertőtlenítés és fotózás után azonnal visszanyerte szabadságát! Ekkor eldöntöttem, hogy mindenképp visszatérek ide, hogy jobb időben talán sikerül még nagyobb pontyokat, esetleg amúrokat becserkésznem, ám legközelebb a tó másik felét, a nagy kiterjedésű ősnádast fogom célba venni! Ezúton is szeretném megköszönni a tógazda és a halőrök segítségét és vendégszeretét, mely sokat jelentett a horgászat során, ugyanis ismeretlenül egy ekkora vízből, ilyen időjárási körülmények közepette halatfogni embertpróbáló feladat, melyben nagy segítségünkre lehet a helyiek segítőkészsége!