Kezdő pergető kalandok
Megjelent: 2019. október 03. | Forrás: Pintarics Balázs

Miként válhat valakiből tapasztalt és eredményes pergető horgász? A választ még nem tudom, de elindultunk az odavezető úton. Történetemben kezdő horgászként szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani veletek. Talán másoknak is segíthetnek az itt leírt gondolatok, meglátások és nem utolsó sorban élmények. Utóbbiból ugyanis akadt bőven – ahogy akadóból is - már az első pergetés alkalmával is.

A saját sztorim egyszerű. Van egy kamaszodó keresztfiam, aki szeret horgászni. A közös élmények reményében pedig belevágtam, elkezdtem én is a horgászattal foglalkozni. Vizsgálva a különböző módszereket úgy éreztem, hogy a pergetés jár a legkevesebb felszerelés beszerzésével. Ellenben rendkívül élménydús, izgalmas horgászat kerekedhet egy pergető kalandból.

Milyen felszerelésre van szüksége egy kezdő pergető horgásznak? Bot, orsó, fonott zsinór, műcsalik (szerencsére millióféle típus létezik) és táska, amiben mindezt magunkkal vihetjük kényelmesen. Ezeken kívül érdemes még egy horogszabadító fogót és szákot is magunkkal vinni. Írásom végén kiderül, hogy miért…

Kalandunk helyszínének a Zala megye szívében elterülő Zalaszentmihályi horgásztavat választottuk, mely egy egyesületi tó. A Szévíz csatorna festői völgyében elterülő 97 hektáros tó Zalaszentmihály határában található. A rendkívül változatos 1-4 méter mélységű tó helyén korábban tőzeget és mésziszapot bányásztak a 70-es években. Az időjárás igen hektikus volt, folyamatosan változott. Előbb beborult az ég teljesen, majd kisütött nap és eleredt az eső.

A tó halállománya igen gazdag. Megtalálhatók itt a pontyok, amurok, harcsák, süllők, csukák, balinok és a különböző keszegfélék is. A fákkal, bokrokkal, tavirózsával, hínárfoltokkal sűrűn benőtt horgásztó sok-sok meglepetést rejt magában. Alapvetően tapasztaltabb horgászoknak ajánlott az ilyen vízfelület, de mi bátrak voltunk.

A helyi egyesület lehetőséget biztosít csónak bérlésére is, így mi éltünk vele. A sok-sok fa és bokor szerencsére biztosította a lehetőséget a kikötésre, így sűrűn és könnyedén tudtunk helyet változtatni a tavon.

Felszerelésünk alapját ezúttal egy Kamasaki Elit Tele Spin 180-as pergető bot adta. Teleszkópos felépítésének köszönhetően kis helyet foglal a csomagok között. A bot maga IM8-as karbonból készült, 5 tagú, 10-30 grammos dobósúllyal rendelkezik. A botból egyébként még létezik további 3 féle méret: 210, 240 és 270-es. A light és medium pergetők számára jó választás lehet ez a bot.

Ugyancsak fontos és sarkalatos pont a felszerelések kiválasztása során az orsó és zsinór kérdése. Kezdőként, tapasztalat nélkül a Kamasaki Super Spin 4000 orsóra esett a választásom, mely már feltekert fonott zsinórral kapható.

A könnyű, mindössze 230 grammos 4000-es orsó 3 csapággyal és egy tűgörgős visszaforgás-gátlóval rendelkezik. Mérete és kis súlya miatt jó választás rövidebb botokhoz wobblerezéshez, gumihalazáshoz és villantózáshoz egyaránt. Méretéből adódó univerzalitása a süllőre, csukára és balinra pergetés lehetőségét is egyaránt megteremti.

A zsinórkapacitásra sem lehet panasz.

A bot, orsó, zsinór hármas kiválasztása után elérkeztünk a műcsalik kiválasztásához. Tudtuk, hogy süllő, csuka, harcsa és balin is megtalálható a tó állományában, így többféle csalival készültünk. Kezdő pergetőként itt is az egyszerűséget tartottuk szem előtt.

Mindenképp szerettünk volna egyszerű, körforgó villantókkal horgászni. A tapasztaltabb pergető horgászok ugyanis ezt javasolták. Így esett a választásunk a Kamasaki háromféle körforgó villantó műcsalijára. Ezek a csalik lassú vontatásnál is kiválóan forognak, magas frekvenciájú rezgést biztosítanak. Rendkívül csalogató hatásúak a ragadozók számára.

Balról jobbra haladva: Sparrow, Parrot és Stork Tandem néven találhatók meg a fenti műcsalik.

Természetesen a wobblerekről sem akartunk lemondani, így a Kamasaki Universal Wobbler szettjét is kipróbáltuk. Négyféle wobblert tartalmaz és 2 db drótelőkét felszerelt kapcsokkal.

Az előke elkészített csukás előke a kezdő pergető horgász számára igazi kincs.

A fent említett előke nagyon jól jött, hiszen biztos kötésekkel, kapcsokkal horgászhattunk. Kezdőként a kötések megkötését is el kell még sajátítanunk, ezért ez számunkra nagy segítség volt.

Harmadik típusú műcsaliként a gumihalakat próbáltuk ki. Tapasztalt horgászok szerint a gumihalak nélkülözhetetlen műcsali a pergető horgászok táskájából.

A Kamasaki Gumihal szettje összesen 16 darab lágy anyagú gumihalat tartalmaz. A különböző színű plasztikokhoz twisterfej is jár, valamint a csukahorgászatban nélkülözhetetlen drótelőke itt is a csomag tartalma, melynek köszönhetően gyerekjáték feltenni a csalit a zsinórunk végére.

A pergetésünk során igyekeztünk az általános pergető elvek mentén haladva meghorgászni a nádasok és lehetséges ragadozós búvóhelyek területeit. A ragadozó halak ugyanis előszeretettel bújnak meg például a nádasok tövében, hogy onnan figyeljük lehetséges zsákmányukat.

Néhány órás dobálás, majd többszöri helyváltoztatás végül egy apró eredményt hozott. Egy csuka vágott rá a körforgó villantóra, de rövid közelharc után elveszítettük. Vélhetően tapasztalatlanságuknak köszönhetően, csak a hajló spicc látványa maradt meg.

Folytattuk és nem adtuk fel. Ennek meg is lett az eredménye. Délutánra a nap is kisütött és a partról folytattuk a horgászatot. A partmenti nádas területek elé dobáltunk, amikor ismét erős rávágást éreztünk. Egy gyönyörű csukát pillantottuk meg a vízfelszínen. Fárasztás után szükség volt a szákra, hiszen már egy stégről horgásztunk, hamar a stégre segítettük a 30-40 cm közötti méretű csukát.

Sajnos az izgalmas pillanatok közepette elfelejtettünk fotót készíteni a körforgó villantó akadásáról. A csuka erős harapása miatt szükség volt a horogszabadító fogóra. Kézzel inkább nem nyúltunk oda.

A végeredmény azért így is szemet gyönyörködtető. Csodálatos csukát fogtunk, amit természetesen vissza is engedtünk.

Összegezve tehát az első pergető élményünket. Érdemes egyszerű és könnyen felszerelést választanunk. Ha van lehetőségünk, kérjünk tanácsot tapasztalt horgászoktól. Az első sikertelenség után se adjuk fel. Ha később visszatekintünk az első alkalmakra, akár fogás nélkül is emlékezetes lehetnek az ott megélt pillanatok.