Excalibur horgok az Energofish kínálatában
Megjelent: 2012. október 12. | Forrás: Talabér Gergely

Minden horgász jól tudja, mennyire fontos eleme a horog a szereléknek. Ez az apró kis acéldarab tartja fenn a kontaktust a hallal. Gyakran van kitéve elképesztő erőhatásoknak. A jó horog felszerelésünk elengedhetetlen része, minősége alapvetően meghatározza, hogy sikeresek vagy épp sikertelenek leszünk. Érdemes ezért odafigyelnünk rájuk, hogy ne bizonyuljon a leggyengébb láncszemnek, ha küzdelemre kerül a sor.

Sokféle Exclaibur horoggal találkozhatunk a boltok polcain

A horgok anyaga alapvetően acélhuzal, ilyen vagy olyan bevonatokkal ellátva. A szín és a forma azok a tényezők, amik az anyagon túl alapvetően befolyásolják, hogyan is használhatunk egy adott horgot. Milyen csali tegyünk rá, milyen előkét használjunk, vajon számítanak a mederviszonyok a választáskor? Ezek mind-mind olyan kérdések, melyekre csak sok kísérletezéssel kaphatunk választ. Ugyanakkor van néhány alaphelyzet, melyekkel mi horgászok mindennap találkozunk. Ezekből gyűjtöttem mára egy csokorra valót.

Excalibur Bream Maggot horgok a finom keszeghorgászatban használhatók

Minden horgász keszegezéssel, kárászozással kezdi a pecát. Gyerekkorban messze ez a legnépszerűbb. Hányszor álltam kölyökként spiccbottal a kezemben a folyóparton! Mind a mai napig szeretek a folyó és állóvizek kis uszonyosaira horgászni. Ehhez tökéletes választás a Bream Maggot. Ahogy a neve is elárulja, elsősorban csontis horgászatra kifejlesztett vékony húsú, de erős horog.

Kiforrott, egyszerű forma

10-es méretben 3 szem csontival felettébb hívogató csalit készíthetünk

A kedvenc csalim

10-es méretben 3-5 szem csontit is felfűzhetünk rá, de jól tart rajta a kukorica is. Ez különösen akkor hasznos, ha a sok aprólék közül szeretnénk a darabosabbakat kiválogatni, de nem szeretnénk új előkekötéssel bíbelődni. Az egy szem kukorica, két szem csonti az egyik legfogósabb szendvics. A nagyobb keszegek mellett a kárász és a ponty is szívesen felveszi.

14-es méterben egy szem csonti...

...egy pinki plusz egy csonti...

...vagy két szem pinki felkínálására is alkalmas.

A másik kedvenc horgom az Excalibur Bream Match. Ez már nagyobb keszegekhez való, de rendkívül finom horog. Kifejezetten matchbotos horgászathoz ajánlott, ahol a pálca lágy akciója nem hajlítja ki a horgot, illetve nem tépi ki azt a hal szájából. Ne feledjük, hogy ez is a vékony húsú horgok közé tartozik, mely főként élőcsalis pecáknál jöhet számításba, lévén könnyű súlyából kifolyólag természetesebbnek tápláléknak tűnik a rá fűzött csonti, pinki, vagy épp giliszta. Így az óvatosabb keszegek is szépen felveszik.

Az Excalibur Bream Match

Közepes szárú, öblös, jól tartó de könnyű horog.

Jól működik élőcsaliknál...

...de melléjük puha pelletet is felfűzhetünk.

A pontyok horgászatában a horogválasztás alapvető fontosságú. Ehhez nyújt tökéletes megoldást az Excalibur Carp Classic. Hogy kijátszhassuk uszonyos barátaunk óvatosságát, eloszlassuk a gyanújukat, mindenképp a csalival és a mederfenékkel harmonizáló horgot válasszunk. Pelletes horgászatnál, mikor a csali a horogtól távolabb helyezkedik el, a mederfenéknek megfelelő színű horog a célravezető, míg ha azt a csaliba rejtjük, az azzal azonos színűt használjunk. Az öböl mérete is fontos, ez szabja meg, mekkora részen tart a horog. Legyünk hát körültekintőek!

Az Excalibur Carp Classic az egyik legsokoldalúbb horog a pontyhorgászatban.

Jól használható pelletekkel

Az arany színű változat tökéletesen elrejthető a kukoricaszemben

Napjainkra a különböző bojlik és pelletek használata rendkívül elterjedt. Fogósságukhoz és sokoldalúságukhoz nem férhet kétség. A velük való horgászatra fejlesztették ki az Excalibur Carp Pellet Feeder-t. Lényege a tökéletes akadás, melyet hajszálelőkére fűzött csalival érhetünk el. Ezt először a bojlizásban alkalmazták, napjainkra azonban a feederes horgászat eszköztárába is bekerült. Ez a horog könnyen akad és jól tart, kis méreténél fogva megfelelően alkalmazható finom szerelékes fenekezés esetében is.

Excalibur Carp Pellet Feeder

A jellegzetes forma segíti az akadást és erősen tart

Megfelelő méretet választva bármekkora pellethez használható

A pellet-kukorica szendvics a másik kedvencem, mert a kukorica héja (amit a stopper fog) nem engedi, hogy lecsússzon a felázott pellet a hajszálelőkéről

Sokan közülünk előszeretettel horgásznak füles horoggal, hiszen nagyon egyszerű a segítségével hajszálelőkés horgot kötni. Ezek a horgok általában rendkívül erősek, célzottan a pontyok és amúrok horgászatára specializáltak. A Grass Carp Big Corn is ezek közé tartozik. Vastag húsú, nagy öblű, füles horog, mely fonott előkén a tavak legvadabb harcosait is megszelídíti. Akadós terepen, ahol kevés a mozgástér a halak fárasztásához, nádi horgászatban verhetetlen ez a horog.

A Grass Carp Big Corn nevét az amúrokról kapta

Színes csalikombináció

Végül, de nem utolsósorban nézzünk egy igazi folyóvízi horgot. A Nase Bolo bolognai botos úsztatáshoz fejlesztett horog. Hosszú szárára könnyedén fűzhetünk nagyobb csokor élő csalit, mellyel felkelthetjük rohanó vizeink lakóinak érdeklődését.

Az Excalibur Nase Bolo

Erre bizony sok csonti ráfér!

Izgő-mozgó színkavalkád. Hal legyen az uszonyán, aki ellen tud állni

A Nase Bolo a gilisztában is könnyedén elrejthető

Remélem sikerült hasznos, praktikus áttekintést adnom az Excalibur horgok kínálatából a teljesség igénye nélkül. Az Excalibur hétköznapi horgászataink során adja kezünkbe a csúcsminőséget, mellyel egyedül rajtunk múlik, sikeresek leszünk-e a vízparton. Válasszunk körültekintően!