ET Power Feeder 5000
Megjelent: 2010. június 09. | Forrás: EnergoTeam

Ezúttal a Tisza-tóra látogattunk egy kis feederezésre. Elsősorban az Energo Team vadonatúj orsóját, a Power Feeder 5000-et akartuk kipróbálni, de egy jó botra is szükségünk volt. Választásunk a 3,60-as ET Carp Expert Feederre esett.

A Power Feederhez a Carp Expert Feeder botot választottuk

Az időponttal szerencsénk volt, a kiválasztott holtág vize bár magasabb volt az átlagnál, de még simán horgászhatónak bizonyult. Rá pár napra kezdődött az a hosszan elhúzódó árhullám, ami miatt a végén harmadfokú árvízvédelmi készültséget kellett elrendelni, s a jól ismert, és sok éve kialakított parti helyek másfél méteres víz alá kerültek. Az már nem kedvezett volna a feederezésnek.

A dobra 0,18-as Titan Smoke zsinór került

Az orsó
Az Energo Team Power Feeder 5000 modellje egy szűk család tagja. Olyannyira szűk, hogy ő maga az egyetlen tagja. Egyelőre nincs belőle se kisebb, se nagyobb. Méretezése 50-es, azaz 0,50mm-es zsinórból menne rá 100 méter. Menne, mert nemigen tesz rá senki ilyen vastagot, teljesen felesleges volna. Nézzük a technikai paramétereket! Erős grafit kompozit vázban ülnek az alkatrészek. A fekete szín trendi, de nem az a lényeg. 8 darab csapágy gondoskodik a sima futásról, és a hosszú élettartamról. Hajtókarja alumíniumból készült, masszív, nagyméretű. Fogantyúja igen kényelmes nagyobb darab, ezzel senkinek nem lesz problémája. Bele lehet kapaszkodni, ha szükség van rá. A rotor - a legújabb trendnek megfelelően - teljesen kiegyensúlyozott, semmi vibrációt nem ad. A fékszerkezet első pozícióban található, nagyméretű lamellái gondoskodnak arról, hogy a fékhatás konstans és megbízható maradjon hosszadalmas fárasztás esetén is. Az orsó kifejezetten a távoli dobásokra lett kialakítva. Erről szembetűnően árulkodik a nagyméretű, magas fém dob. Kúpos, távdobó szerkezete van, mellyel a legtávolabbi helyek is elérhetők. Nyilván nem Ausztráliára gondolok, vagy Japánra, hanem pl. egy 120 méteres dobásra. Ehhez már megfelelő bot és zsinór is szükségeltetik.

4 kg etetőanyagot kevertünk össze

A bot
Az ET Carp Expert Feeder 3,60-as botja szintén masszív darab. Bár a besorolása MH, azaz közepesen erős, mégis az az érzésünk, hogy bátran terhelhető. A 120 grammos kosár esetén sem kell sűrűn hátrafelé tekintgetni a dobás előtt, nyugodtan elindíthatjuk a „csomagot” lazán bírja a nyél. Hogy ez így legyen, ennek érdekében IM8-as kiváló karbon alapanyagot használtak fel a bot építése során. Ettől az érzékenység és a megbízható teherbírás. A bot klasszikus kialakítású, három részes, plusz 2 cserélhető spicc. A bot illesztései dicséretesek, és bár ez szubjektív, a színe is nagyon tetszetős. Fényforrástól, betekintési szögtől függően van benne barna, bíbor, de még padlizsánszín is. Ettől azért fontosabb, hogy csavaros orsótartója alulról zár, és mindig stabilan tartja az orsót. A nyele parafa, gyűrűzése SIC. A cserélhető spiccel együtt 15 gyűrű gondoskodik arról, hogy a terhelés harmonikus elosztásban vetüljön a botra. A klasszikus 3,90-es machbotokon csak 13 gyűrű szokott lenni. Itt 3,60-ban találunk 15-öt. A bot önsúlya 260 g, kell az anyag a hosszútávú megbízható működéshez.

A májusi időjárás megtréfált, de legalább a vízállás kedvező volt

Az orsóra Titan Smoke 0,18-as zsinórt csévéltünk. A 150 méteres pakk alá még tölteni kellett egy kis alátétzsinórt, hogy megfelelő feltöltöttséget kapjunk. A zsinórprofil jó, azon nem fognak múlni a hatalmas dobások. Ha már egyszer lejutottunk a Tisza-tóhoz, az etetőanyaggal sem akartunk spórolni. Tímár Mixből és Carp Expert Red Carpból egy nagyon gazdag, kiváló keveréket állítottunk össze.

Az orsó simán bírta az esőt

Őszintén megmondom, hogy megnéztük a bot-orsó páros hatótávolságát, ami megfelelő technikával 100 méter feletti, de később az etetésünket nagyjából 40 méter távolságban alakítottuk ki. Egyszerűen nem volt értelme a világ végén horgászni. Egy tavon viszont, ahol 10 méterenként ülnek, és nem mindegy ki tudja etetésével a halat a legmesszebb megállítani, és a helyet meg is horgászni, maradéktalanul kihasználhatók a felszerelés nyújtotta lehetőségek. A holtág széle körben sekélyebb, de a parttól nagyjából 20-30 méterre található egy mederesés, mellyel a 2-es víz 3,5-4 méteresre mélyül. Ezt a mélyebb részt kellett csak elérnünk. Ebbe a távolságba még nagyon pontosan tudunk csúzlival is előetetni. S ha épp kell, akár menet közben is lehet ezt-azt belőni.

A laposkeszegek kellemes meglepetést jelentettek

A halfogás egy fél óra után be is indult. Első jelentkezők tenyeres karikák és dévérek voltak. Szinte folyamatos volt a szórakozásunk. Érdekességként több laposkeszeg is „elesett”. A zsilipek még nyitva voltak, így ezek biztosan az élő Tiszáról keveredtek be az ívás időszakában, mert a laposkeszegről köztudott, hogy inkább a folyóvizet, az oxigéndúsabb állapotokat díjazza. De a holtágat jól ismerők, pontosan tudják, hogy ebben az időszakban akár több 100 fős lapos-hadba is bele lehet futni ezen a részen. S a nagyja akár 40-50 centis is lehet.

Azért a zsákmány derékhada dévérekből állt

A nap végén megjelentek a pontyok is, ha nem is voltak óriások

Az igazán nagy keszegek elkerültek minket, viszont estefelé megjelentek a pontyok az etetésen. Hál’ istennek nagyobbacska halakkal is kipróbálhattuk a felszerelést, bár a pontyokat azonnal, kíméletesen visszaengedtük, hisz még tilalom védte azokat. Végül is a fotózás után az egész zsákmányt visszaengedtük. Ízelítőt kaptunk a májusi időjárásból is, egy könnyű esti zivatar vonult végig a Tisza-tavon, rövid, de igen heves esőzést okozva. Mi nem is, de a horgászcucc igencsak elázott. Ez kapóra jött az orsó teszteléshez. Bár víz alá nem illik nyomkodni, de egy esőzést simán elviselt. Az idő elvonultával semmiféle szorulást, vagy nehezebb működést nem tapasztaltam. Nem tudott neki ártani az eső.

A bot is kiválóan vizsgázott

Egész jól szórakoztunk,
nagyon sok halat sikerült fogni

Az Energo Team Power Feeder 5000 orsó esetében egyébként megkockáztatható, hogy akár bojlis botra is rátehető. Kúpos, távdobó mivolta akár ilyen feladatokra is predesztinálja. Az 50-es mérete lehet a korlát, ha vastagabb zsinórral kell nagyon messzire horgászni. Ha viszont nagyjából 0,35-ig megyünk föl a monofillal (ebből kb. 180 m rámegy), akkor nem kell nagy fantázia hozzá, hogy bojlis környezetben is kifogástalanul működjön. Persze az ínyenceknek ott vannak a Carp Expert nyeletőfékes orsói, nagyobb zsinórkapacitással, kifejezetten bojlis botra. Kár lenne elvenni azok kenyerét.

Egy nagyobbacska ponty

Természetesen, ahogy a többi hal, ez is visszanyerte a szabadságát

Orsónk olyan viszonyok között van elemében, ahol előfordulhat némi „távdobó verseny”, ahol a siker kulcsa a halak távoli elérése. Ebben a bot kiváló társa lehet, érzékeny spiccével még ekkora távolságból is korrektül jelzi a kapást. Végezetül elégedettségünknek kell hangot adni, sok halat fogtunk, kiváló felszerelésekkel, és az égiek is alapvetően kegyesek voltak hozzánk! Mi más kell egy jó horgásznaphoz?