Aprócikkek pontyhorgászoknak
Megjelent: 2020. augusztus 28. | Forrás: Kubuk Dániel

Felszerelésemet vizslatva azon törtem a fejem miről is írjam következő cikkemet az olvasók számára, mely egy kicsivel talán kevésbé specifikus tartalmú mint egy horgászatról írt élmény beszámoló. Felnyitottam tehát táskámat és górcső alá vettem benne található aprócikkeimet. Természetesen mindenki számára megvannak már a számára jól bevált márkák, típusok, de engedjétek meg, hogy néhány szót írjak az általam használt és preferált eszközökrő, melyekkel úgygondolom bárki eredményes lehet horgászatai alkalmával.

Az első zsebet kiciprázorva rögtön kézben tarthattam horgaimat. Ezeket kizárólag az Energofish palettáján fellelhető típusok közül szoktam választani, azok közül is nagy kedvenceim a Maruto márka által forgalmazott kampók.

Az Energofish palettáján többféle márka legkülönfélébb termékeiből válogathatunk kedvünkre.

Bevallom őszintén nagyon hosszú ideig húzódoztam a szakáll nélküli horog hallatán, ugyanis átlagos horgászként abban a mentalitásban szocializálódtam miszerint a horgot a szakáll tartja a helyén, szakáll nélkül esélytelen halat fogni... Ez azonban nemigaz ebben a formában. Mióta kipróbáltam a Maruto cég által nyújtott szakáll nélküli horgok palettáját szinte kizárólag ezeket használom és maximális elégedettséggel tölt el 1-1 megfogott hal, melynek száján nem óriási lyuk tátong csupán egy kis horog ütötte „csípés”, azonban a horog mégis mélyen és stabilan ül. Mióta ezt a kialakítást használom nem vesztettem horog miatt halat, azonban megkell említeni, hogy egy szakáll nélküli kivitel esetén fokozottan figyelnünk kell a folyamatos kontaktus fenntartására különben valóban okozhat halvesztést a szakáll hiánya egy-egy belazult főzsinór esetén. Megspórolunk azonban magunknak kellemetlen pillanatokat mikor nem tudjuk kiakasztani a hal szájából a horgunkat esetleg a merítőbe, székbe, pulóverbe, ne adja Isten ujjunkba akadt horog esetén, amikor is a horgot egy könnyed mozdulattal eltávolíthatjuk!

Méretszortiment terén minden horgász számára elérhető a megfelelő méret.

Kialakításukat tekintve találhatunk megoldást minden helyzetre, ezt garantálom! Ha azonban valaki mégsem adná be a derekát, akkor bátran nézzen szét a szakállas kivitelek között is, a Maruto több mint 100 éves gyártási tapasztalatával kevés horoggyártó veheti fel a versenyt. Elérhetők azonban más márkák is a kínálatban, mint például az Excalibur, mely márka kínálatában nem csupán a pontyhorgászok, de akár kimondott rablóhalas, márnázó, keszegező horgokat is találhatunk. Én ezen palettáról főként a „Pellet Carp” fantázianevű horgokat szeretem, melynek fő oka az öblös kialakítás, mely egy igen nagyméretű, közel felkínált csali esetén is igen jól tud ülni a hal szájában, öble miatt vastag húst fogva akár a nagy nyomásnak kitett vízeken, sűrűn kifogott halak kifárasztása is lehetővé válik segítségével.

Jól megfigyelhető öblös kialakítás.

Tovább kutakodva a zsebben a felkínáláshoz használt előke zsinórok akadtak kezembe, melyből általában két típust használok. Ezen zsinórokkal minden típusú előkét elkészíthetek és számomra már sokszor bizonyítottak.

Két zsinór, mely minden körülmények között megállja a helyét.

Ezek a zsinórok nem mások mint a Carp Expert kimondott előkezsinórai. Baloldalon egy fekete színű nyúzható bevonattal ellátott 15 lbs szakítószilárdságú merevebb zsinórt láthatunk, jobb oldalt pedig egy gyorsan süllyedő terepszínnel ellátott ugyancsak 15 lbs szakítószilárdságú fonott zsinórt láthatunk melyek elérhetők 25 lbs kivitelben is. 10 m-es kiszerelésben vásárolhatjuk meg őket egy kimondottan praktikus műanyag dobozban, mely megkönnyíti a zsinór kezelését és adagolását. A merevebb bevonatos zsinór tökéletes például egy D-rig megkötéséhez, a gyors süllyedésű zsinór pedig szinte minden körülmények közt megálja a helyét! Bátran ajánlom mindenki figyelmébe ezeket a zsinórokat!

Ha azonban eljutottunk az előke szinte minden eleméhez nézzünk néhány apróságot amikkel késszé varázsolhatjuk azt a bizonyos utolsó 10-20 cm-t.

Mivel a hajszál előkén fixálnunk kell a csalit sosem maradhat el a stopper.

Egy készrekötött előke sem lehet teljes számomra a gumi stopper nélkül. Ez az apróság talán az egyik legfontosabb eleme az előkénknek, ugyanis a pontosan lefixált bojlinkat egy komolyabb dobást követően sem fogjuk elveszíteni és pontosan úgy fogja várni a fenéken a célhalunkat ahogyan mi azt várjuk és nem töltünk hiába hosszú órákat az üres horgot őrizve!

A képen is jól látható a sárga színű gumi stopper mely helyén tartja a pop up-ot.

Egy stopperrel lefixált csali azonban mit sem ér a megfelelő stopper nélkül természetesen. Ennek megfelelően található néhány típus nálam is, hogy minden helyzetben a megfelelőt választhassam szerelékem késszétételéhez!

Rengetek szín, kialakítás és anyag közül választhatunk.

Én kimondottan szeretem a puha, szilikon anyagú stoppereket is ám időnként szükség van a kemény stopperre melyre a képen látható kialakítások remek alternatívák lehetnek. Színek közül is választhatunk a csali színéhez leginkább közelállót vagy éppen attól eltérő színt is. Mint ahogy azt felül is láthatjuk vannak kimondottan csaliba húzható kialakítások is a maximális stabilitás elérése érdekében! Ezutóbbiak kezelése is némileg egyszerűbb, ha még nincs meg a kellő rutinunk a stopperek beakasztásában.

Könnyedén beakasztjuk az előre kötött fülbe, majd belehúzzuk a csaliba.

Jobboldalt alul a képen egy igen praktikus megoldást láthatunk a pop up-ok felhelyezéséhez. Ez nem más mint a pop up csavar, mely egy menetes kialakítású műanyag segédeszköz, melyet akár horog szárára húzva, akár D-rig-en felkínálva szabad mozgást biztosíthatunk a lebegő golyónk számára. A csali feltűzése csupán csavarozó mozdulatot igényel és mivel minden férfi ember találkozott már facsavarral élete során, úgygondolom még talán szórakoztató is lesz a használata!

Garantáltan egyszerű a használata és a siker nem marad el...

Ezután vessünk egy pillantást arra a bizonyos utolsó méterre, amire az előkét felkötjük. Itt most nem szeretném nagyon kivesézni ez legyen majd egy későbbi cikk témája, de mindenképpen szükségünk lesz majd egy nehezékre, amit ha tehetek a Carp Expert GoGreen családból választok, ugyanis minden helyzetre remek alternatívát nyújt a termékcsalád úgy, hogy eközben a környezetre sem gyakorol káros hatást ellentétben az általában használt ólmokkal.

Ha nehezék, akkor GoGreen, legyen az forgókapcsos vagy in-line.

Természetesen az sem mindegy, mire kötjük fel mindezt. Mivel én kimondottan szeretem meghorgászni az akadós, padkás területeket, az itt fellépő terheléseket nem igazán bírnák sokáig szakadás nélkül. Gondoljunk csak bele, hogy mit kell kibírnia a főzsinórunknak miközben egy nagyobb testű halat kell áthúzni egy kagylós, nádtorzsás padkán... Ebben a helyzetben kap létjogosultságot a leader. A Cart Expert Cutting Leader névvel fémjelzett zsinór egy nehezített szálszövésű, igazán ellenálló zsinór mely vágható, azonban akár egy szikének is meggyűlik vele a baja, így biztos vagyok benne, hogy egy kagylónak esélye sincs. A barna színével igazán természetközeli képet fest a víz alatt, így ne rémisszen meg senkit a zsinór vastagsága.

Akár vontatni is lehetne vele.

Most nézzünk egy alternatívát a monofil dobóelőkére. Azon vizeken ahol nem engedélyezett a fonott dobóelőke használata ott bátran választhatunk fluoro carbon dobóelőkét. Mivel víztörési mutatói szinte azonosak a vízével, így a vízalatt szinte láthatatlanná válik, így biztosan nem lesz riasztó a pontyok számára. Remekül állja a kagylók és vízi növények által támasztott nehézségeket és merevsége miatt igen kopásálló, tehát kevésbé kopik el a folyamatos dobásoktól mint egy átlagos monofil zsinór. Alkalmas továbbá merev zsinórt kívánó előkék megkötéséhez is, mint például egy Chod Rig.

A vízben szinte láthatatlan mégis erős és merev zsinór.

Bízom benne, hogy hasznos volt ez a kis összefoglaló az általam használt aprócikkek egy részéről, természetesen ha mindent beszeretnék mutatni egy lényegesen hosszabb írásra lenne szükség, de igyekszem több íráson keresztül bemutatni az olvasók számára az egészen apróságoktól kezdve a horgászok kényelmét szolgáló egészen nagyméretű kiegészítőkig azokat, amelyekkel könnyebbé, eredményesebbé és kényelmesebbé lehet tenni a bizonyos vízparti órákat. Addig is azt kívánom mindenkinek aki akár egy tippet is kipróbál ezek közül, hogy legalább olyan sikerrel járják a vízpartokat mint én magam!

Mikor a jól megválasztott felszerelés meghálálja önmagát.